РУМА via СРБИЈА

За мислеће људе

Посетница или пoДсетница 17. јул 2009.

Filed under: 08. Занимљивости — РУМА via СРБИЈА @ 6:22

Ноћос сам гледао безвезни амерички филм, од оних кад главни јунак кока све редом, а њему не може нико ништа. Што би смо рекли уобичајена глупост њихове филмске индустрије после чега је човеку криво што је изгубио време макар и од спавања.
Овај пут нисам себе прекоревао што гледам свашта, већ сам размишљао о преводиоцу и језику.
Два пута ја употребљена реч „подсетница“ да би се означила она картица са именом и презименом коју ја зовем „посетница“ значи без д. Зовем је тако јер знам порекло те речи. Накада, кад се у високим друштвеним круговима ишло у посету, посетилац  је домаћиновом слуги на послужавник стављао на картончићу исписано (одштампано) своје име и газда је одлучивао да ли ће госта примити или не. Тако смо ми наследили ту реч за тај појам па је сасвим нормлно да се пише и изговара без д. business-card copy
Даље ме мисао одведе од преводиоца (кога сам осуђивао) до размишљања о језику. Сада нам посетница не служи за сврху какву је имала некад, сада то парче хартије поред имена има и других података: адреса, телефон, обично приватни и службени, и некад још море других података. Тај картончић више нема ни сврху коју је имао некад, сад нам стварно користи да се подсетимо о неком податку онога ко нам је дао, шта? Посетницу или подсетницу. Можда преводилац филма није погрешио. Можда се држи принципа да је језик жив, да се развија и да то парче папира сада не служи за посете, већ за подсећање.
Да ли тако сме да се ради? Ко има право да у језику озваничи оно што живот мења? Волео бих да ми одговори неки стручњак за језик.

 

One Response to “Посетница или пoДсетница”

  1. Filip Says:

    Pozdrav,
    nisam stručan za jezik ali…
    Možda narod?😉


Оставите одговор

